Eetgewoonten - Reisverslag uit Siena, Italië van Vera Djabali - WaarBenJij.nu Eetgewoonten - Reisverslag uit Siena, Italië van Vera Djabali - WaarBenJij.nu

Eetgewoonten

Blijf op de hoogte en volg Vera

27 Januari 2014 | Italië, Siena

Ik schaamde me diep, toen ik bij de kassa stond en aan mijn klasgenoten liet zien wat ik gekocht had. Ik had niet gedacht dat ik zo’n typische Hollandse was, die haar eetgewoonten meeneemt wanneer ze op reis is in het buitenland. Maar op de lopende band lag nu toch echt het bewijs: bruin brood, netjes in plakjes gesneden, echte Gouda kaas (waar geen woord Nederlands op de verpakking te vinden is, maar wel trots vermeld wordt dat het echt geïmporteerd is uit Olanda), appels, en een pak melk. Hoe typisch wil je het hebben. Nu wil ik er wel op wijzen dat de melk vooral wordt genuttigd met koekjes om erin te dippen, als een echt Italiaans ontbijt. Maar ik kan er niet onderuit, in de supermarkt zoek je vooral naar wat je kent.

Ook in onze hotelkamer is het grappig om te zien hoe iedereen ’s ochtends haar ontbijt klaarmaakt. Voor mij verschilt het per ochtend, maar ik heb vaak koekjes om in melk te dippen, een bakje yoghurt, fruit of brood met Nutella. De Hongaarse eet standaard brood met sterk ruikende salami of kaas als ontbijt, soms met wat fruit erbij. Het Duitse meisje dat gewend is aan puur biologisch en zeer gezond voedsel eet meergranenmuesli met alpenmilch, brood met Philadelphia en ook wat fruit. Het Turkse meisje eet van alles en nog wat, wat er maar over is van de vorige avond. Maar er moet gezegd worden dat wat het avondeten betreft zij absoluut de meest creatieve en gezonde maaltijden tevoorschijn tovert. Een salade van sinaasappel, zwarte olijven en venkel is een recente ontdekking, erg smakelijk en makkelijk te maken! Salade met tonijn, doperwtjes, sla en mayonaise is ook populair, en kan met wat brood prima als maaltijdsalade dienen. Wat de rest betreft eten we rond het avondeten vaak de kant en klare maaltijdsalades van de supermarkt met wat brood. Ook houden we vaak een picknick op bed, iedereen koopt wat, we leggen alles in het midden en vervolgens eten we van alles wat: tomaten, olijven, vis, kaas, vleeswaren, verschillende soorten brood en salades. Maar we willen ook vaak een warme maaltijd, en ik kan inmiddels wel zeggen ik een bekende ben voor de mensen van de pizzatent en de kebabzaak bij ons in de straat. Vooral de twee jongens van de kebabzaak lachen breeduit als we weer eens binnen komen vallen. De kebab is hier dan ook werkelijk heerlijk, ze maken de broodjes vers waar je bij staat. Het deeg wordt gekneed en gerold en in kleine porties in de oven gedaan, en allerlei verse groenten worden gesneden en met veel zorg en aandacht op je broodje gelegd. Na het debacle van onze eerste avond weten ze dat we geen verse pepertjes hoeven, en ze maken voor ieder een broodje precies zoals hij of zij het wil. Maar ze verkopen ook andere maaltijden zoals kip met rijst, salades en friet. Gisteravond heb ik de baklava uitgeprobeerd, en hoe leuk als je dan 8 stuks meekrijgt als je er om 4 hebt gevraagd. Hij bleef maar opscheppen, met een grote grijns op zijn gezicht. Erg lieve jongens dus, en ze helpen ons ook nog graag met de weinige woordjes Italiaans die je nodig hebt om een bestelling te doen.

Natuurlijk zijn er ook de kantines van de universiteit, waar je voor weinig geld een volwaardige middag of avondmaaltijd kan krijgen. Dat is een goed systeem, maar het heeft enkele nadelen. Ten eerste is het best een eind lopen naar de kantines. Dat betekent dat we ’s middags moeten haasten om het te halen heen en weer vanaf de universiteit in de lunchtijd en ’s avonds hebben we meestal geen zin om al te veel moeite te doen en door de kou te lopen. En dan staan er ook nog lange rijen, waardoor je soms erg lang moet wachten. Vervolgens hoop je maar dat er wat lekkers op het menu staat, al zijn er meestal wel voldoende keuzes. En tenslotte is het eten lauw en moet je hopen dat er nog ergens plekken vrij zijn zodat je samen met je vrienden kan eten. Maar het eten is wel goed, dat moet ik toegeven. Een menu in de kantine bestaat uit: een primi (voorgerecht), dit is meestal pasta, soep of risotto, vervolgens kun je kiezen voor een secondo (hoofdgerecht), maar dat is niet verplicht, dat bestaat dan uit vlees of vis. En dan is er nog een contorno (bijgerecht), dat zijn groenten, meestal ook keuze uit 2 of 3, of een salade. En tenslotte natuurlijk het toetje, met keuze uit een stuk fruit of een bakje yoghurt. Daarbij krijg je altijd een stuk brood en wat drinken. Je betaalt 3,50 zonder en 4,50 met hoofdgerecht. Hiervan hebben we vooral in de eerste week veel gebruik gemaakt, en nu gaan we er nog twee of drie keer per week eten.

Toch kijk ik al ontzettend uit naar volgende maand, waar ik weer gewoon de beschikking zal hebben over een keuken. Ik verheug me er al op uren in de keuken te staan, de heerlijkste geuren stijgen op uit de pannen met pastasaus die zachtjes op het fornuis staan te pruttelen. Maar eerlijk waar, die eerste dagen ben ik al heel blij als ik ,ondanks mijn gewetensbezwaren, gewoon pasta kan koken en een pot kant en klare saus opwarm. Zelfgemaakt is zelfgemaakt!

  • 28 Januari 2014 - 14:00

    Joke Schaftenaar:

    Hoi Vera, net even je reisverslagen gelezen. Leuk hoor!
    zo te lezen heb je het wel naar je zin daar.
    Groetjes, Joke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Vera

Actief sinds 05 Jan. 2014
Verslag gelezen: 309
Totaal aantal bezoekers 9149

Voorgaande reizen:

05 Januari 2014 - 30 Juni 2014

Studeren in Italië

Landen bezocht: