Lezioni di Lingua - Reisverslag uit Siena, Italië van Vera Djabali - WaarBenJij.nu Lezioni di Lingua - Reisverslag uit Siena, Italië van Vera Djabali - WaarBenJij.nu

Lezioni di Lingua

Blijf op de hoogte en volg Vera

11 Januari 2014 | Italië, Siena

Dinsdagochtend begon het dan echt, de eerste dag op de Università per Stranieri di Siena (universiteit voor buitenlanders, die de Italiaanse taal willen leren) Na aankomst en een algemeen welkomstwoord moesten we direct aan de slag, onze eerste test. Dit is de placement test, die bepaalt ons niveau, en in welke groep we worden geplaatst. Daarna waren we de middag vrij en heb ik wat door de stad gelopen op zoek naar een supermarkt (zonder succes). De volgende middag hoorden we in welke groep we geplaatst waren op basis van de placement test. Ik stond op de lijst van de iets meer gevorderden, wat me best verbaasde. En ik weet tot nu toe nog steeds niet zo goed of ik hier blij mee moet zijn of niet. Het level van mijn groep moet uiteindelijk uitkomen op level B1, en zit nu ongeveer op A2. Dus het wordt hard werken, vooral voor mij, zonder enige achtergrond in de Italiaanse taal! Ik begrijp wat er wordt gezegd, maar spreken en vooral grammatica en vocabulaire blijven lastig. Deze week hebben we als huiswerk al op gekregen dat we een lange lijst met onregelmatige werkwoorden moesten kennen, en de vervoeging van het voltooid deelwoord. Van de regelmatige werkwoorden wordt dus verondersteld dat we die al weten.. Hard werken dus, maar hopelijk aan het einde van deze vier weken ook een mooi certificaat en 6 ECTS binnen. De lerares is aardig, maar ook streng. Ze kan behoorlijk verontwaardigd reageren als we iets niet weten en is heel direct in haar vragen. Maar ze is wel echt geïnteresseerd in ons persoonlijk, en in hoe dingen geregeld zijn in andere landen. En zo komen we dus veel te weten over het dagelijks leven in andere Europese landen. Hoeveel kost een pak melk in Finland of in Tsjechië? Hoe zijn de private universiteiten in Duitsland of in Griekenland? En bestaat er zoiets als een geregistreerd partnerschap in Italië en in Polen? Het is leuk om veel te horen over waar iedereen vandaan komt. De lessen worden verder ook leuk opgevuld. We hebben bijvoorbeeld pim pam pet gespeeld, een Italiaanse film (met uiteraard Italiaanse ondertiteling) gekeken en vragen gesteld aan een student die George Clooney moest voorstellen. Woensdag gaan we met de klas naar de markt, dat lijkt me ook erg leuk!

Trouwens, het internet in het hostel is erg slecht, er kunnen maximaal een klein aantal apparaten tegelijk gebruik maken van de Wifi volgens de receptie. Op de universiteit is het ietsje beter, maar daar neem ik mijn laptop niet mee naartoe. En ook daar valt het vaak weg, helaas.. Dus als ik niets van me laat horen, is dat de reden ;)

  • 12 Januari 2014 - 01:50

    Oma:

    vera het is een hele ervaring maar blijf wel in het hollands schrijven anders kan ik het niet lezen liefs oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Vera

Actief sinds 05 Jan. 2014
Verslag gelezen: 261
Totaal aantal bezoekers 9143

Voorgaande reizen:

05 Januari 2014 - 30 Juni 2014

Studeren in Italië

Landen bezocht: